This post is also available in:
English
Bagaimana laman web membantu pemilik perniagaan kecil? Perbezaan antara kejayaan cerita-cerita lama yang ibu bapa atau jiran kita mempunyai dan kejayaan perniagaan kecil hari ini mempunyai kaitan dengan teknologi. Pemilik perniagaan, yang tidak mempunyai pengetahuan atau penyalahgunaan ini, ditakdirkan untuk kematian tertentu perniagaan maya mereka. Atas sebab ini, kami tidak boleh terlepas sebarang butiran perniagaan kami, besar atau kecil, untuk menyampaikan jenama kami kepada pelanggan yang berpotensi di web dengan membuat laman web. Yang penting sebagai revolusi mudah alih dan kebangkitan rangkaian sosial telah mendefinisikan semula cara kami menjalankan perniagaan dan berkomunikasi. Namun ini hanya unsur-unsur kecil pelan perniagaan keseluruhan yang harus diingat di laman web syarikat.
Perniagaan Kecil Hidup atau Mati pada Kualiti Laman
Walaupun tidak semua orang boleh menjadi virtuoso reka bentuk web, ia masih penting untuk mereka bentuk laman web dalam visi perniagaan dan dioptimumkan untuk pengguna Internet moden. Banyak perniagaan kecil, terutamanya yang baru, menjalankan operasi yang lemah. Mereka memberi tumpuan kepada keperluan mendesak, membelanjakan hanya pada yang paling elemen. Oleh itu, adalah mudah untuk melihat bahawa ramai pemilik perniagaan percaya bahawa mempunyai laman web adalah kemewahan yang boleh mereka lakukan tanpa.
Mereka mungkin percaya bahawa halaman di Facebook sudah cukup untuk mempunyai kehadiran dalam talian atau yang menandatangani dengan nombor telefon anda akan menjana panggilan; Malah strategi mel tradisional akan membantu mereka menjual produk. Walau bagaimanapun, sebenarnya adalah satu-satunya cara untuk memulakan dengan mempromosikan perniagaan adalah untuk membina laman web profesional. Apabila anda mula mengembangkan perniagaan dan menjadikannya diketahui dunia, perkara pertama yang anda perlu melabur adalah mempunyai laman web untuk syarikat anda. Walau bagaimanapun, kami sangat akrab dengan istilah yang kami terlepas pandang struktur dan operasi rangkaian. Sekarang mari kita ketahui apa laman web.
Apa itu laman web?

Laman web adalah tempat maya dalam rangkaian yang menyimpan kandungan untuk orang mempunyai akses kepadanya. Ia disahkan oleh beberapa dokumen yang diatur dengan cara yang teratur supaya ia hampir menarik; dokumen-dokumen ini dipanggil laman web. Oleh itu, laman web adalah kompilasi tersusun dan berstruktur sebilangan laman web tertentu. Laman web yang mana laman web mematuhi mesti dibangunkan di bawah kod yang dipanggil HTML dan dihoskan ke domain yang, dengan kata mudah, akan menjadi tempat yang akan membuat laman web dilihat dalam mana-mana jenis pelayar web (hosting).
Sekarang kita tahu apa maksud laman web, mari kita terangkan apa yang kelihatan seperti perniagaan kecil:
Perniagaan kecil
Orang sering bercakap tentang perniagaan kecil atau perniagaan mikro. Tetapi apakah perniagaan kecil? Ini kedengaran mudah, tetapi sebenarnya, terdapat beberapa definisi di sekitar perniagaan kecil. Ini boleh terdiri daripada usahawan web solo kepada perniagaan berjuta-juta dolar. Okay, pecahkan istilah “perniagaan kecil”. Bahagian perniagaan definisi agak mudah. Pada asasnya, jika anda menyediakan barangan atau perkhidmatan kepada pelanggan, anda adalah perniagaan. Usahawan individu juga merupakan sejenis perniagaan. Jika anda menghasilkan nilai untuk menjual, maka anda adalah perniagaan. Masalahnya datang apabila kita cuba untuk menentukan “kecil”. Apa yang dipanggil “kecil”?
Biasanya, definisi saiz adalah berdasarkan bilangan pekerja atau jumlah perolehan yang anda buat, atau mungkin kedua-duanya. Kadang-kadang ia juga berdasarkan saiz aset lembaran imbangan syarikat. Saiz syarikat adalah faktor penting dalam mengetahui di mana untuk meletakkan dan bagaimana untuk meletakkan projek anda. Oleh itu, kami semua berada di halaman yang sama, anda perlu memastikan bahawa kami menentukan istilah “perniagaan kecil” dengan cara yang sama. Walaupun, ya, ia terpakai kepada ibu dan kedai roti ayah di sekitar sudut, ia juga boleh digunakan untuk perniagaan yang sedikit lebih besar daripada yang dijangkakan. Pentadbiran Perniagaan Kecil (SBA) mentakrifkan perniagaan kecil sebagai sebuah syarikat yang menggaji kurang daripada 500 orang. Oleh itu, walaupun Google dan Facebook pastinya tidak lagi dianggap sebagai perniagaan kecil, pada satu masa mereka berada. Dan buat masa ini, perniagaan mikro terpaksa bermula di suatu tempat!
Laman web yang berkesan adalah asas mana-mana perniagaan mikro yang berjaya: ia menempatkan maklumat penting dan membolehkan pelanggan mengharapkan anda mempunyai satu. Laman web membantu pemilik perniagaan kecil dan boleh bertindak sebagai portal untuk pelanggan mengetahui lebih lanjut mengenai syarikat anda, serta menyiasat maklumat produk anda dan menentukan sama ada mereka bersetuju untuk membuat perjanjian dengan anda.
Jika anda memiliki perniagaan kecil, anda harus tahu bahawa laman web bukanlah kemewahan yang mahal atau usaha remeh: Ia adalah alat kos efektif dan asas yang diperlukan oleh setiap perniagaan. Laman web adalah tiang untuk pemasaran anda sebelum anda mencetak kad perniagaan atau membelanjakan sesen pun untuk pengiklanan; anda perlu bermula dengan strategi pemasaran dengan membina laman web. Di negara-negara yang paling maju, telah menunjukkan bahawa keamatan dalam penggunaan teknologi baru dan penubuhan Laman Web secara positif berkaitan dengan peningkatan jualan, produktiviti dan nilai pasaran syarikat. Tidak kira saiz syarikat, sangat penting untuk menjangkau pelanggan anda secara besar-besaran dan mudah untuk mereka. Tiada apa yang lebih baik untuk itu daripada Internet itu sendiri.
Walaupun benar terdapat banyak rangkaian sosial di mana anda boleh mengiklankan secara percuma atau berbayar, mempunyai Laman Web menaikkan prestij syarikat itu sendiri dan membolehkan pelanggan anda meningkatkan tahap kepercayaan terhadap produk atau perkhidmatan anda. Rangkaian sosial menunjukkan hasil rawak yang tidak selalu berganding bahu dengan tingkah laku pengguna akhir; oleh itu kesan sebenar kajian tidak boleh diukur. Laman web yang dibangunkan oleh Reka bentuk wagon Smack dapat mengukur semua jenis analisis untuk mencapai hasil konkrit. Kita semua telah melawat lebih daripada satu laman web di mana kita tidak mempunyai 30 saat dan kami tidak mahu terus melayari; Walau bagaimanapun, terdapat beberapa yang anda jatuh cinta pada pandangan pertama. Itulah sebabnya bukan sahaja cukup untuk mempunyai “halaman” di World Wide Web, tetapi anda mesti tahu bagaimana untuk mengeksploitasi semua kelebihan dan faedah yang akan membolehkan anda mengambil tahap elit ke syarikat atau perniagaan peribadi anda.
Adakah anda masih berfikir bahawa perniagaan anda tidak bersedia atau tidak memerlukan laman web? Selepas membaca artikel ini, anda tidak akan berfikir perkara yang sama. Sekarang, kembali kepada subjek kami dan sebelum kita bercakap tentang faedah, mari kita meneroka 3 bantahan yang agak biasa:
Bantahan 1: “Perniagaan saya adalah tempatan. Mengapa saya perlu mempunyai laman web jika saya tidak menjual dalam talian? “
Adalah betul untuk mengatakan bahawa membuat jualan adalah salah satu kemungkinan bahawa syarikat anda menang dengan laman web. Dengan cara yang sama, adalah tidak betul untuk mengatakan bahawa laman web hanya perlu berkhidmat tujuan ini. Jika ini benar, semua halaman internet akan mempunyai tujuan pemasaran produk / perkhidmatan. Dan kita tahu itu bukan apa yang berlaku.
Jika perniagaan anda tempatan, seperti pejabat undang-undang, studio seni bina atau restoran Itali, anda boleh menggunakan laman web untuk menarik pelanggan baru dan berkaitan dengan khalayak anda.
Carian Google digunakan secara meluas oleh pengguna yang mencari penyelesaian dan perkhidmatan untuk masalah mereka. Oleh itu, apabila seseorang mencari “peguam sivil di Bogotá”, “arkitek di Guadalajara” atau “restoran Itali di Buenos Aires”, laman web mereka sendiri pasti akan mempunyai lebih banyak kuasa untuk enjin carian serta hakikat bahawa ia menghantar lebih profesional kepada pengguna daripada hasil yang mudah dengan alamat dan nombor telefon.
Dalam kes itu, tapak web boleh bertindak sebagai saluran hubungan pertama antara perniagaan anda dan khalayak anda. Ia adalah kesan pertama yang baik dan asas bagi pengunjung untuk menjadi pelanggan yang berkesan pada masa akan datang. Siapa yang tidak mahu mendapatkan tawaran yang baik di restoran pada hujung minggu?
Bantahan 2: “Tetapi perniagaan / agensi saya kecil, mengapa saya memerlukan laman web?”
Itulah sebabnya! Mempunyai laman web adalah langkah utama dalam memulakan strategi Pemasaran Masuk, yang berfungsi dengan baik untuk memberi rangsangan awal kepada perniagaan mikro dan permulaan.
Bagi pemasaran tradisional, anda memerlukan pelaburan yang tinggi pada mulanya. Sebaliknya, Pemasaran Digital membolehkan pelaburan yang lebih rendah dan pulangan pelaburan (ROI) yang lebih tinggi, sebaik sahaja mudah untuk menganalisis hasil yang diperolehi dengan semua tindakan yang dilakukan.
Pemasaran dalam talian adalah cara yang menarik dan pemezaan untuk anda memasuki perniagaan anda di pasaran kerana sukar untuk bersaing dengan syarikat besar dan sudah ditubuhkan menggunakan strategi pemasaran lama dan tradisional yang sama.
Bantahan 3: “Tetapi saya sudah mempunyai laman Facebook, saya tidak memerlukan laman web.”
Halaman Facebook adalah satu lagi perkara asas serta laman web. Oleh itu, satu saluran tidak menggantikan yang lain. Pada akhirnya, di mana anda akan mengambil Petunjuk anda? Dari laman web anda atau dari rangkaian sosial? Dengan analogi, di mana anda ingin dijumpai oleh pelanggan anda; di meja atau di kafe di dalam pusat membeli-belah? Di sini dalam syarikat, kami melihat Rangkaian Sosial sebagai saluran yang sangat baik penjanaan lalu lintas dan penglibatan dengan orang ramai. Iaitu, kami menggunakan medium ini sebagai tuil untuk strategi Pemasaran Digital kami, tetapi bukan sebagai saluran utama.
Sekarang kami telah mengulas bantahan yang paling biasa di kalangan pemilik perniagaan kecil yang masih enggan mempunyai laman web, mari kita bercakap tentang sebab-sebab mengapa perniagaan anda harus mempunyai laman web dan faedah yang dibawa ke perniagaan anda.
Mengapa Perniagaan Mikro anda perlu mempunyai Laman Web?
Laman web biasanya interaksi pertama yang anda ada dengan prospek anda, dan ia adalah tempat di mana usaha pemasaran anda dalam talian. Atas sebab ini, anda perlu membuat kesan pertama positif. Untuk mengelakkan terlalu teknikal, apabila anda berfikir tentang apa laman web, anda harus melihatnya sebagai kedai yang terbuka secara kekal. Kedai ini boleh didapati siang dan malam, hujan atau bersinar, mempromosikan perniagaan anda dan melayani bakal pelanggan anda serta pelanggan semasa anda. Di bawah ini kami menyusun senarai sebab-sebab yang mewajarkan pertumbuhan pesat perniagaan mikro menggunakan laman web:
1) Perkara pertama yang orang lakukan adalah mencari anda di internet
Bagaimana jika seseorang mencari syarikat dalam industri anda dan tidak dapat mencari anda kerana anda tidak berada di sana.
Saya baru-baru ini membaca kajian yang menunjukkan bahawa 81% orang penyelidikan dalam talian sebelum melawat kedai atau membuat apa-apa pembelian utama. Jangan kehilangan semua bakal pelanggan yang tersedia hanya dengan tidak mempunyai laman web.
2) Persaingan anda mungkin mempunyai halaman
Bayangkan bahawa salah seorang pelanggan anda mencari anda tetapi akhirnya mencari laman web persaingan anda dan memanggil mereka dan bukannya anda. Kos untuk tidak mempunyai laman web adalah jauh lebih tinggi daripada kos mempunyai satu.
3) Jenama
Laman web adalah peluang yang sangat baik untuk menunjukkan apa yang anda ada, apa yang anda lakukan, dan membentangkan jenama anda. Di samping itu, anda boleh membantu membina kredibiliti dan kehadiran dalam talian.
4) Bina hubungan dengan pelanggan anda
Laman web boleh membantu pelanggan anda berasa berhubung dengan syarikat anda. Dengan memberikan maklumat hubungan, pautan sosial dan borang hubungan anda adalah satu langkah jauh daripada berinteraksi dengan mereka.
5) Laman web menawarkan media untuk menunjukkan kerja anda
Walau apa pun jenis perniagaan yang anda jalankan, laman web hanyalah tempat terbaik yang boleh anda tunjukkan kerja anda. Dengan kemasukan galeri imej atau portfolio dan juga testimoni perniagaan anda, anda juga boleh memaparkan apa yang membuat kerja anda menonjol.
6) Mempunyai laman web menjimatkan masa yang berharga
Menyediakan maklumat kepada pelanggan anda memerlukan masa, sama ada melalui telefon, secara bersemuka, dalam risalah atau dalam e-mel. Dengan katalog dalam talian, anda boleh memberikan banyak maklumat mengenai produk dan perkhidmatan anda. Sebaik sahaja laman web anda tersedia untuk pelanggan anda selama-lamanya, ia akan menjimatkan banyak masa. Dan apa masanya? Masa adalah wang!
7) Penambahbaikan sokongan pelanggan
Mungkin anda menjual contohnya produk mesra alam dan ingin berkongsi petua tentang cara mengitar semula, atau mungkin anda seorang akauntan dan ingin memberi nasihat kepada pelanggan anda tentang cara memudahkan amalan perakaunan mereka. Dengan menambah artikel dan dengan kemasukan halaman Soalan Lazim, atau dapat memuat naik surat berita yang membantu menyelesaikan semua pertanyaan pengguna anda, supaya mereka boleh dikemas kini.
Walau bagaimanapun, mengetahui mengapa perniagaan anda memerlukan laman web adalah sama pentingnya dengan mengetahui manfaat yang dibawa ke perniagaan anda. Salah faham tentang laman web adalah bahawa mereka sesuai untuk syarikat nasional atau korporat global dengan penonton di seluruh dunia. Malah, laman web sangat bermanfaat kepada perniagaan kecil.
Laman web mendapat jualan untuk perniagaan kecil cara terbaik untuk menghubungkan mereka dengan orang tempatan. Di samping itu, enjin carian sering menarafkan hasil mengikut lokasi. Dalam erti kata lain, jika anda mencari “kedai kasut berhampiran saya”, Google tidak akan menawarkan anda keputusan di Eropah (melainkan anda tinggal di Eropah). Adalah sangat jelas bahawa kehadiran dalam talian membentangkan manfaat yang besar untuk perniagaan kecil, terutamanya yang menjual di dalam negara. Tidak kira di mana anda boleh bermula dengan laman web yang cekap untuk memperkenalkan anda kepada pelanggan.
Faedah mendapatkan laman web membantu pemilik perniagaan kecil
1 . Rangkaian global produk atau perkhidmatan anda
Tujuan semua pengiklanan dan pemasaran kami adalah untuk meletakkan diri kita dalam fikiran pengguna, bukan? Dan semakin banyak penonton kita, semakin besar kemungkinan kita akan diiktiraf. Nah, dengan Laman Web, semua orang dengan akses Internet (hari ini adalah majoriti) akan dapat mengetahui segala-galanya tentang perniagaan atau syarikat anda. Anda boleh memastikan mereka mengikuti semua berita dan promosi yang anda mahukan. Tahap bakal pelanggan akan meningkat dengan ketara dan pengalaman pelanggan tetap anda akan menjadi lebih baik.
2 . Prestij dan kualiti syarikat anda
Siapa yang tidak mahu syarikat anda dianggap sebagai prestij dan kualiti yang tinggi? Ini bukan sahaja bergantung kepada produk dan perkhidmatan atau apa yang boleh dikatakan oleh syarikat atau berhenti berkata. Ia juga tidak bergantung kepada jualan. Pengguna bukan sahaja membeli mengikut keperluan tetapi dengan keutamaan, dengan dorongan atau tarikan kepada produk atau perkhidmatan tertentu. Dan pada masa ini membuat keputusan, kualiti dan prestij mereka hampir selalu mempengaruhi. Prestij dan kualiti ditunjukkan dan cara yang lebih baik untuk membuktikannya daripada dengan laman web kelas pertama.
3 . Kad pembentangan syarikat anda
Kebanyakan orang sedang mencari rujukan melalui enjin carian terbesar di dunia, Google. Untuk diindeks oleh Google, anda perlu mempunyai Laman Web jika atau ya. Mempunyai hanya rangkaian sosial tidak mencukupi, lebih kurang apabila pelanggan menuntut. Dapat muncul di Google dan enjin carian lain dengan laman web yang boleh dibentangkan, yang dihoskan pada pelayan yang baik dan kualiti yang baik memberikan keyakinan besar kepada pelanggan untuk mengaitkan syarikat anda dengan pembayaran wang anda.
4 . Kelebihan daya saing
Mempunyai laman web yang baik boleh menjadi kelebihan yang membezakan anda daripada persaingan anda. Jangan hanya membuat laman web untuk perniagaan anda, tetapi tahu bagaimana untuk mengurus dan memanfaatkan alat yang berkuasa ini. Menyediakan pelanggan anda dengan laman web yang membawa mereka lebih dekat dengan perniagaan anda supaya mereka dapat mengikuti berita, tawaran dan maklumat anda dengan cara yang mudah dan menarik akan memastikan mereka berminat dengan anda tentang pesaing anda yang lain. Terdapat beribu-ribu cara untuk menarik pelanggan anda ke Laman Web anda, tetapi salah satu perkara yang paling sukar adalah untuk memastikan mereka berminat untuk kembali.
5 . Kos yang sangat baik – hubungan manfaat
Laman web mempunyai kos yang rendah berbanding dengan media pengiklanan lain, yang selain sementara, tidak selalu mencapai keseluruhan pasaran sasaran yang kami cadangkan. Internet sudah pasti salah satu alat yang paling banyak digunakan hari ini oleh orang-orang dari semua peringkat umur dan harga untuk mengekalkan laman web agak menguntungkan jika kita mengambil kira beribu-ribu faedah yang diberikan.
6 . Anda perniagaan kecil akan menjadi kreatif dan boleh dipercayai
Hari ini, semakin ramai pengguna menggunakan Internet untuk mencari produk atau perkhidmatan yang mereka perlukan. Perniagaan kecil anda akan menjadi boleh dipercayai dengan mempunyai laman web. Jika anda mempunyai laman web, anda akan menyediakan perniagaan anda dengan imej profesional yang akan memberi inspirasi kepada keyakinan yang lebih besar untuk pelanggan anda.
7 . Laman web akan membantu anda mendapatkan wang
Sebagai pemilik perniagaan mikro, kemungkinan besar anda percaya bahawa seseorang tidak boleh membayar untuk laman web profesional semata-mata kerana ia berada di luar rancangan perbelanjaan. Walaupun harga membangunkan laman web adalah berbeza-beza, sebaik sahaja ia dilancarkan dan ditubuhkan, laman web untuk perniagaan kecil anda biasanya berharga lebih daripada seratus dolar setiap bulan atau bahkan serendah dua puluh dolar. Berbanding dengan perbelanjaan iklan dalam majalah dan akhbar, apabila kita mengambil kira pasaran bakal yang boleh dicapai dengan laman web, ia adalah pendekatan yang menjimatkan untuk umumkan perniagaan kecil anda.
8 . Mempunyai laman web akan membolehkan anda memahami pelanggan anda
Pertimbangkan laman web anda sebagai katalog dalam talian atau risalah jualan. Ia adalah sangat mudah dan juga lebih cepat untuk mengemaskini maklumat mengenai apa yang anda tawarkan dan perkhidmatan di laman web anda berbanding dengan bahan percetakan oleh itu ia adalah cara terbaik untuk membolehkan bakal pelanggan menyedari ketibaan barangan baru, tawaran istimewa, perkhidmatan baru, atau acara yang anda tawarkan sekarang. Berbeza dengan mencetak iklan yang mudah disamakan, laman web anda akan memberikan maklumat penting dan juga berita terkini.
9 . Sentiasa boleh diakses ( 24/7 )
Laman web boleh diakses oleh pelanggan yang kerap dan juga bakal pelanggan 24/7/365 menawarkan mereka peluang untuk menilai apa yang anda tawarkan dan perkhidmatan yang mereka terima di kedai anda. Untuk mengakses bakal pelanggan dengan gaya hidup yang sibuk, memiliki laman web adalah titik jualan yang sangat baik apabila membuat pilihan membeli.
10 . Laman web membantu membuat pasaran yang lebih luas
Sama ada anda menawarkan perkhidmatan atau produk, laman web anda memberikan anda lokasi tambahan untuk menjualnya. Sebagai peruncit, laman web (e-dagang) adalah tempat terbaik untuk menjual produk atau perkhidmatan anda ke pasaran yang lebih luas, walaupun perkhidmatan boleh ditawarkan di seluruh dunia. Sekiranya anda tidak bercadang untuk menjual produk anda atau perkhidmatan dalam talian? Ingat, walaupun rumah dan kereta boleh dibeli dalam talian!
Kursus Latihan Digital Korporat
Kami juga mempunyai kursus latihan korporat mengenai strategi jenama dan pengurusan jenama yang boleh anda periksa. Jika anda sedang mencari pemasaran seperti penyelidikan pasaran dan kursus berkaitan strategi maka kami berada di sini untuk membantu anda, mengisi borang di bawah atau klik butang di bahagian bawah halaman.
Hubungi kami di sini
Hubungi kami untuk maklumat lanjut mengenai harga dan juga sebarang pertanyaan umum mengenai latihan atau perkhidmatan kami di bawah. Kami juga merupakan Penyedia Latihan Yang Boleh Di menuntut KWPSM,menyemak catatan blog lain daripada kami untuk maklumat lanjut.
- Latihan untuk Pengurus Akaun - 2nd Mei 2024
- Latihan Jualan Disesuaikan untuk Industri Tertentu - 16th April 2024
- Pembangunan Peribadi dan Kejayaan Jualan - 4th April 2024