This post is also available in:
English
Pengurusan Akaun Utama
Kelas akan datang:
- 18 hingga 19 Jun 2025 | Rabu & Khamis
- 13 hingga 14 Ogos 2025 | Rabu & Khamis
Latihan Pengurusan Akaun Utama ini adalah bengkel bimbingan selama dua hari mengenai cara mendapatkan jualan B2B dan B2G:
- Mencari peluang dan melaporkan aktiviti saluran paip jualan
- Memanfaatkan hubungan dan merancang tindakan akaun utama
- Ketahui cara memanfaatkan kaedah pembelian strategik untuk meningkatkan jualan
- Ketahui cara mengenal pasti pembuat keputusan dan membentuk keputusan dengan kemahiran menjual perundingan

Klik butang di bawah untuk menghubungi Khidmat Pelanggan Kognifi (+6011-6353-3599) pada hari bekerja (Isnin-Jumaat, 10 pagi hingga 5 petang) untuk pertanyaan anda mengenai kelas kursus latihan.

“Encik Logarajah mempunyai pengalaman yang sangat kaya dalam jualan, pengurusan projek dan tender dan dapat berkongsi pengalaman sewajarnya untuk menyokong mata atau aplikasi kehidupan sebenar. “
— Natalie, Pemasaran Jualan

“Kandungan boleh digunakan dan boleh belajar daripada ahli pasukan juga”
– Jia Jie, Pengurus

“Ia mempunyai aktiviti yang mencerminkan keadaan saya sekarang untuk diselesaikan dan mendapat nasihat daripada jurulatih”
— Fahmy, Pengurus Akaun
Hari-hari Kiri ke Tarikh Bengkel

Pengajar Kursus

Logarajah Thambyrajah
- Rakan sebaya yang disokong dan mengetuai pasukan silang fungsi global
- 30 tahun pengalaman Jualan dan Pemasaran pelajaran belajar
Jadual Latihan Pengurusan Akaun Utama
- Hari bengkel: 2 hari
- Masa: 9:00 pagi hingga 5:00 petang
- Rehat Kopi dan Makan Tengah Hari
Hari Bengkel Pengurusan Akaun Utama 1

Modul 1 – Mencari Peluang | Menjadi Penasihat yang Dipercayai
Peserta diperkenalkan kepada konsep penasihat yang dipercayai. Peserta belajar cara menggunakan probe jualan dan soalan SPIN untuk mencari peluang dalam akaun. Dan bagaimana untuk membina persona jenama mereka dalam akaun utama.
Topik
- Melihat kuasa pasaran dan kesan ke atas akaun
- Model pengurusan akaun untuk saluran jualan B2B, B2G, B2P dan B2C
- Membuat senarai akaun yang berkaitan
- Membina profil akaun
- Peringkat perbualan jualan dalam akaun
- Siasatan jualan SPIN dan kemahiran menyiasat
- Mewujudkan cadangan dengan analisis faedah kos
- Kedudukan produk dan pemacu jenama
Aktiviti
- Peluang dan peranan penasihat yang dipercayai · Kuliah
- Bermula dengan peranan penasihat yang dipercayai dan penjualan perundingan · Bengkel
- Membentangkan pelan panggilan akaun utama · Aktiviti Kumpulan
Modul 2 – Mendapat Leverage | Mengenal pasti Pembuat Keputusan
Peserta belajar tentang sistem organisasi dan cara mengenal pasti pembuat keputusan. Peserta belajar bagaimana untuk melihat proses kelulusan peruntukan bajet, jualan dan pembayaran. Mereka belajar bagaimana untuk melihat risiko jualan dalam akaun dan bagaimana untuk bertindak balas terhadap potensi risiko kepada jualan.
Topik
- Matriks Kebenaran
- Kaedah kelayakan jualan BANT
- Sistem arahan dan kawalan organisasi RACI
- Jenis, peranan dan kuasa pemegang kepentingan akaun
- Matriks Kraljic dan Eisenhower
- Strategi pembelian akaun dan strategi tindak balas pembekal
- Menyenaraikan pihak berkepentingan akaun dalam proses membuat keputusan pembelian
Aktiviti
- Bulatan Pembeli dan jenis pembuat keputusan · Kuliah
- Bermula dengan membeli pemetaan pusat dan analisis risiko akaun · Bengkel
- Membentangkan siasatan jualan untuk menguruskan risiko jualan · Aktiviti Kumpulan
Hari Bengkel Pengurusan Akaun Utama 2

Modul 3 – Kawalan Saluran Paip Jualan | Menguruskan Proses Pembelian
Peserta belajar bagaimana untuk mempengaruhi proses pembelian dan kawalan. Peserta belajar bagaimana membezakan dan mempengaruhi pihak berkepentingan. Mereka belajar bagaimana untuk membina dan menyemak saluran paip jualan dan kemajuan jualan dalam akaun. Dan mereka belajar bagaimana menangani bantahan dan meminta perintah itu.
Topik
- Proses pemilihan vendor akaun
- Proses penilaian pembelian
- Penyambung perhubungan dan impak dalam proses penilaian
- Status sokongan pihak berkepentingan akaun
- Menguruskan risiko dalam akaun
- Laporan saluran paip jualan
- Maklum balas dan pengurusan pihak berkepentingan
Aktiviti
- Saluran paip jualan dan proses pembelian · Kuliah
- Perbualan saluran paip jualan dan peranan jualan dimainkan · Bengkel
- Membentangkan pelan pengurusan pihak berkepentingan saluran jualan · Aktiviti Kumpulan
Modul 4 – Sasar Akaun Utama POA dan Merangka Kempen ABM
Peserta mempelajari aktiviti khusus yang diperlukan untuk memasarkan, mempengaruhi dan menjual ke akaun. Mereka belajar bagaimana membina hubungan dan memanfaatkan modal sosial. Peserta belajar cara merancang tindakan jualan dan alat jualan yang diperlukan untuk menjual dan membina saluran paip jualan dalam akaun.
Topik
- Pemasaran Berasaskan Akaun
- Kaedah penembusan akaun
- Memburu, Pertanian dan Nilai Hidup
- Bahagian penyasaran dompet
- Pembinaan dan rangkaian perhubungan
- Ekuiti jenama berasaskan pelanggan
- Pelan komunikasi
- Cagaran jualan
- Pelan Tindakan
Aktiviti
- Aktiviti jualan dan pemasaran akaun utama · Kuliah
- Mewujudkan pelan panggilan penglibatan pihak berkepentingan · Bengkel
- Membentangkan pelan kempen ABM POA · Aktiviti Kumpulan
Tarikh Bengkel Awam Pengurusan Akaun Utama
- Tarikh: 18 hingga 19 Jun 2025
- Tempat: Pejabat Kognifi, Phileo Damansara 1, Selangor
- Masa: 9:00 pagi hingga 5:00 petang
Pengurusan Akaun Utama Harga Bengkel Awam
Kelas latihan ini boleh dituntut sepenuhnya daripada HRDCorp (HRDF)
- Harga Individu: MYR 3,500 seorang
- Harga Kumpulan: Untuk berbincang berdasarkan pax
Hubungi atau WhatsApp +6011-6353 3599 (9 pagi hingga 5 petang, Isnin-Jumaat)

HRDF (HRDCorp) Kursus Latihan Tuntutan
- Latihan kursus ini merupakan Kursus HRDCorp yang boleh dituntut
- Boleh tuntut bayaran balik HRDF daripada levi majikan yang dibayar kepada HRDF
- Kursus latihan ini merupakan program berdaftar yang diluluskan dengan HRDCorp

HRDF (HRDCorp) Penyedia Latihan Berdaftar
- Penganjur bengkel, Kognifi Sdn Bhd, adalah penyedia latihan berdaftar HRDCorp
- Kursus latihan ini merupakan program berdaftar yang diluluskan oleh Kognifi Sdn Bhd dengan HRDCorp
Hubungi Kognifi Untuk Maklumat Lanjut

Klik butang di bawah untuk menghubungi Khidmat Pelanggan Kognifi (+6011-6353-3599) pada hari bekerja (Isnin-Jumaat, 10 pagi hingga 5 petang) untuk pertanyaan anda mengenai kelas kursus latihan.
Atau hantar borang tempahan di bawah:
Training Class Booking
Send in this form to book your place in this class. And get our quotation to process payment or get your company’s HRD Corp grant approval.